B4-1

پیوندها

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

سخنی چند در مورد متادیتای MP3

شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳ ب.ظ

تا سال ۸۸ که کاربر ویندوز بودم برای گوش دادن به آهنگ‌ها شیوه‌ی کارم اینطور بود که فولدرهای مختلف با اسامی خواننده‌‌ها داشتم و برای گوش کردن بهشون مجبور بودم یک مسیری رو طِی کنم و با انتخاب همه آهنگ‌های اون فولدر آهنگ گوش کنم. ولی بعد از اینکه به لینوکس مهاجرت کردم با  Rhythmbox آشنا شدم که چه چیز خفنیه. نحوه‌ی کارشم اینطور بود که با جستجوی متادیتای آهنگ اون‌ها رو دسته بندی می‌کرد. برای مثال در صورتی که متادیتا درست نوشته می‌شد می‌تونستیم خواننده‌ها رو بر اساس Artist ، Genre ، Album و .... مرتب کنیم. و این کار منو راحت می‌کرد. دلیل این قضیه هم این بود که من می‌تونستم به آهنگ‌های داخل مجموعه‌ام رتبه بدم (۰ ستاره تا ۵ ستاره) تا بر این اساس مرتب بشن. می‌تونستم پلی لیست‌ آهنگ‌هام رو بهتر سازماندهی کنم. می‌تونستم برای انتخاب یه خواننده‌ی دیگه سریع جابجا بشم. امّا اینجا چند مشکل وجود داشت ( و هنوز هم وجود داره).

۱- بخش عظیم آهنگ‌هایی که گوش می‌کنیم فارسیه و سایت‌های فارسی زبان متادیتا رو وسیله‌ی برای تبلیغ خودشون می‌دونن و از هر صد تا سایت شاید یک سایت رو ببینین که تگ‌های آهنگ رو تغییر نمی‌ده.

۲- یک ساختار یکپارچه و منسجم برای نوشتن متادیتا وجود نداره (برای مثال بعضی سایت‌ها سال انتشار اثر رو به میلادی درج می‌کنن بعضی‌ها به هجری شمسی)

۳ - دسته‌بندی‌هایی که بر اساس‌اش آهنگ‌ها مرتب می‌شن ایراد داره. یعنی در ابتدا که قرار شد برای این سیستم قانون نانوشته‌ای وضع بشه به بعضی موارد دقّت نشد.


حالا برای این ۳ مورد ۳ راهکار وجود داره. البته که هیچ کسی به حرف من گوش نمی‌کنه ولی این چیزیه که بصورت آرمانی بهش فکر می‌کنم. و هر مورد رو به تفضیل توضیح می‌دم :D


۱- به نظر من بهترین تبلیغ برای هر سایت عملکرد حرفه‌ای اونه. مطمئنا خیلی‌های دیگه مثلِ من، سایتِ موزیکی رو برای مراجعه دوباره بوکمارک می‌کنن که بدونن تگ‌های موسیقی رو جهت تبلیغ ویرایش نکرده و خیلی‌های دیگه مثل من به افرادِ دیگه سایتی رو معرفی می‌کنن که موزیک رو به هرزنامه‌ی خودش بدل نکرده باشه.

۲- اکثر خواننده‌ها و کسانی که توی کار موسیقی هستند قطعاتی رو به صورت تکّی منتشر می‌کنند که جدایِ از آلبومه. راهی که میشه اینها رو دسته بندی کرد اینه که بعنوان قطعات «تکی» به عنوان یه آلبوم در نظرش گرفت. خیلی اوقات می‌بینیم که توی متادیتا این قطعات رو به عنوان یک قطعه از آلبوم Singles برای دانلود قرار می‌دن. مشکل این کار اینه که توی نرم‌افزارهای پخش، هر آهنگی که تگِ آلبومش Singles باشه رو بعنوان یک قطعه از آلبوم Singles در نظر میگیره. برای مثال شما ۱۰ قطعه تکی از داریوش اقبالی دارید و ده قطعه تکی از دمیس روسس ؛ در هنگام ایندکس کردن متادیتا نرم‌افزار پخش این بیست تا آهنگ رو توی یه آلبوم نشون میده. برای حل این مشکل بنظر من باید یا نرم‌افزارهای پخش هوشمند عمل کنند و آلبوم رو به صورت تگ (خواننده+Singles) جدا نشون بدن یا ما خودمون باید این کار رو انجام بدیم. برای مثال برای اینکه این دو «تکی» ها قاطی نشن باید توی تگ آلبوم مثلا بنویسیم: Dariush Singles

۳- کسانی که در ساخت یک اثر مشارکت دارند گاهی وقتا بیش از یک نفرن. بعضی وقت‌ها یکی از این افراد به عنوان هم‌خوانِ حضور داره گاهی هم به خودش جداگونه توی این آهنگ یا قطعه می‌خونه :D

راهی که پیش روی ما هست اینه که یا جفتشون رو به عنوان آرتیست توی تگ اضافه کنیم یا اینکه یکی از این دو نفر رو ثبت کنیم.

ایرادِ ثبت کردن اسم هر دو نفر ( یا چند نفر) اینه که نرم‌افزارهای پخش این چیزی رو که ثبت کردیم به عنوان یک آرتیست می‌شناسه. و این موضوع باعث میشه تعداد آرتیست‌های مجموعه‌‌ی ما توی نرم‌افزار پخش به طور دروغین زیاد بشه. برای مثال شما یک کار مشترک از ابی و داریوش داری اگه توی قسمت Artist متادیتا بنویسی Ebi , Dariush اونوقت موقع شناسایی آرتیست آهنگ‌ها خواهید دید که این اسم به عنوان یک آرتیست جدا از ابی و داریوش شناخته شده که شامل یک آهنگه!

به نظر من برای رفع این مشکل هم می‌بایست این طور عمل می‌شد که ما با «,» آرتیست‌ها رو جدا می‌کردیم و نرم‌افزار پخش می‌فهمید که این اثر بیش از یک آرتیست داره. و بعد بر همین اساس این آهنگ رو توی دسته بندی کردن به لیست آهنگ‌های هر دو اضافه می‌کرد. مثلا آهنگ نون و پنیر و سبزی هم به آهنگ‌های داریوش اضافه بشه هم به آهنگ‌های ابی.


و در آخر پیشنهادم به شمایی که آثار خواننده‌هایِ وطنی رو اورجینال تهیه می‌کنین:


نرم‌افزار Rhythmbox یا خیلی نرم‌افزارهای دیگه در هنگام RIP کردن گزینه‌ای برای نوشتن متادیتا دارن. این متادیتا علاوه بر اینکه برای نوشته شدن روی خودِ آهنگ کاربرد داره بلکه به سایت موزیک برینز هم فرستاده میشه. این کار بوسیله Acoustic Fingerprint یا همون شناسایی هویت موسیقی انجام می‌گیره. و مزیت این کار اینه که اگه شما اطلاعات یک اثر رو به این سایت بفرستین نفر بعدی که با یک نرم‌افزار از موزیک برینز برای پیدا کردن متادیتای آهنگ بهره می‌بره بدون هیچ زحمتی فقط با ریپ کردن اطلاعات اثر براش کپی میشه، بدون هیچ زحمتی!

برای مثال شما امروز آلبوم «ایران من» همایون شجریان رو خریدین و می‌خواین به فایل‌های MP3 تبدیلش کنین. اگه کسی قبل از شما اونو ریپ کرده باشه و اطلاعاتشو فرستاده باشه موزیک برینز شما نیاز نیست وقتی رو برای وارد کردن دوباره‌ی این اطلاعات صرف کنین. :)


تصویری از محیط Rhythmbox

  • محمد یاری