B4-1

پیوندها

پراکندگیِ شانس در سیستم‌های قرعه کشی

سه شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۰۵:۴۵ ب.ظ

قبلا در مورد قرعه کشی نوشته بودم. باز هم می‌خوام در ادامه‌ی اون پست به یک سری باگ‌ها و نقص‌ها اشاره کنم و همین‌طور یک سری قواعد که به نظر من مسخره و زائده و تنها شیوه‌ای برای تحمیق مخاطبه.


در بعضی مسابقه‌ها و قرعه کشی‌ها مثلا میگن اگه فلان کار رو بکنید ۱۰۰۰ امتیاز کسب می‌کنید اگه بهمان کار رو بکنید ۲۰۰۰ امتیاز. هر بار مراجعه‌ی شما هم در هر روز ۳۰۰ امتیاز بهتون میده. که مجموع امتیاز شما میشه مقدار شانس شما!

چیزی که واضحه اینه که وقتی امتیازهای کوچک (مثلا ۱۲ امتیاز) نداریم و همه‌ی شانس‌ها مضربی از ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ هستند در اون صورت فرقی نداره که صفرهای اضافه‌اش رو ورداریم یا نه! مثلا یک نفر ۱۶۰۰ امتیاز داره یک نفر ۴۰۰ و یک نفر ۴۳۰۰ .  اگه قرار به قرعه کشی بین این سه نفر باشه شخص اول شانزده شصت و سوم احتمال برد داره نفر دوم چار شصت و سوم و نفر سوم چهل و سه شصت و سوم و اگه ما دو صفر رو از شانس همشون برداریم هم فرقی نخواهد داشت!

نکته‌ی دوّمی که توی قرعه کشی باید رعایت بشه و من گهگداری خلافش رو می‌بینم اینه که شما باید شانستون توزیع بشه بین کلِّ فضا. این در قرعه‌کشی‌هایی که با گردونه و توپ انجام میشه به درستی صورت می‌گیره. شما در یک فضای بهم ریخته به ازای شانستون توپ دارین و احتمال اینکه توپ شما در بیاد با شانستون متناسبه. ولی توی قرعه کشی‌های کامپیوتری اینطور نیست.

در بعضی قرعه‌کشی‌ها (تو چند تا اپلیکیشن‌ دیدم) شما ردیف‌های شانستون بصورت خطّیه.برای نمونه اگه کل امتیازهایی که کاربران دارن  ۹٫۳۲۳٫۴۱۲ هست شما یک محدوده خطّی دارین. که مثلا ردیف شانستون از ۱٫۴۳۲ هست تا ۲٫۳۲۳ . و این دارای اشکاله. اونوقت می‌دونین چرا؟

بذارین براتون مثال بزنم.

اگه ما یک برنده رو با استفاده از انتخاب تصادفی عددهای یکان ، دهگان ، صدگان و .... انتخاب کنیم  در این صورت فرض کنید در مجموع ۴٫۰۰۰٫۱۲۳ امتیاز شانس برامون محتمل باشه.

شما که فَرد پیگیری بودین تونستین ۴٫۰۰۰٫۰۰۱ امتیاز کسب کنین.

فَرد دیگه‌ای هم بوده که مجموعا ۱۲۲ امتیاز کسب کرده. و ردیف شانس‌اش از ۴٫۰۰۰٫۰۰۲ شروع میشه و تا ۴٫۰۰۰٫۱۲۳ ادامه پیدا می‌کنه

برای اینکه سیستم بدرستی برای عددهای بعدی بهینه بشه باید از بزرگترین رقم شروع به قرعه کشی کنیم در این صورت شما که باید ۳۲ هزار برابر بیشتر شانس داشته باشید در عدد اول سه چهارم احتمال برنده شدن دارین. در ۳ رقم بعد جواب درست ۰۰۰ هست که از اونها کناره‌گیری می‌کنیم. در عدد بعد ۰ و ۱ وجود داره که شانس شما و نفر دوم ۵۰ درصد هست. در عدد بعدی شانس رقیبتون دو سوم شماست. در عدد آخر هم شانس شما دو چهارمه! و شما اگه به چنین شرایطی برسین می‌بینین بصورت ناعادلانه‌ای خواهید باخت.

امّا شاید هم پیش خودتون بگین سیستم قرعه کشی توی کامپیوتر به شیوه‌ی دیگه‌ای هست و بصورت تَک عدد نیست و چیزی که تو میگی در اون صدق نمی‌کنه. که من حق رو به شما می‌دم! امّا اگه به نسبت درصد شانستون در فضای قرعه کشی شانس شما رو پخش کنن باز هم هیچ چیزی رو از دست نمی‌دین :D

  • محمد یاری

نظرات (۱)

نکته‌ای که در مورد مثال قرعه‌کشی با شروع عدد 4 گفتی خیلی نکته‌ی مهمیه که توی یه سری از قرعه‌کشی‌ها من دیدم رعایت نمیشه. ولی فکر نمیکنم توی قرعه‌کشی‌های کامپیوتری باشه این مشکل. معمولا توی قرعه‌کشی‌های آنلاین ویدئویی که اعداد برنده رو با انتخاب تک عددها از یه گوی در میارن این مشکل به وجود میاد. مطابق با همین مثالی که زدی، کسی که تقریبا هیچ شانسی نداره، چون عدد 4 کامل پر نشده، کل امتیازهای این بخش رو به خودش اختصاص میده.
مثلا فرض کن عدد اول 1 کامل پر شده و تعداد محدودی کد با عدد شروع 2 دارن. اونایی که کدشون با عدد 2 شروع میشه در حقیقت شانسشون میتونه بارها بیشتر از اونایی باشه که کدشون با عدد 1 شروع شده. توی قرعه‌کشی‌های که از اینستا انجام میدن مواردش رو دیدم من.
پاسخ:
بنظر من باید یک سیستم reverse شده وجود داشته باشه که ما از توش بازنده‌ها رو بکشیم بیرون. شخصی که کمترین شانس برنده شدن رو داره بیشترین مقدار تکرار در فضای قرعه‌کشی رو داشته باشه و وقتی هم که انتخاب میشه خط بخوره ولی هنوز در فضای بازندگی شرکت داشته باشه. اونجا اگه کسی یک شانس داشته باشه و ببازه واقعا توی شانس قرعه کشی شرکت داشته ولی قرعه‌کشی‌های فعلی چنین خصوصیتی رو ندارن.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی