B4-1

پیوندها

چرا قرعه‌کشی‌های فعلی قابل اعتماد نیستند؟

چهارشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۹:۴۲ ب.ظ

چیزهایی که می‌تونه یک قرعه‌کشی سالم رو شکل بده چیه؟

 

از نظر من یک قرعه‌کشی برای اینکه بتونه سالم برگزار بشه باید دو تا خصوصیت رو حتما داشته باشه:

  •  کسانی که توی فضای قرعه‌کشی حضور دارند و وزن‌هایی که قرعه‌هاشون دارند حقیقی باشند.
  • الگوریتمی که برای قرعه‌کشی استفاده میشه شانس برنده شدن رو برای هر واحد قرعه به یک اندازه اختصاص بده و درست کار کنه.

حالا سئوالی که مطرحه اینه که ما می‌تونیم به سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و بانک‌ها و … که دارن برای ترغیب کاربر قرعه‌کشی می‌کنند اطمینان کنیم؟ از نظر من به هیچ وجه! می‌دونین چرا؟

  • من نمی‌دونم الگوریتمی که داره قرعه‌کشی رو انجام میده درست کار می‌کنه یا نه. اصلا فضایی که کاربران حقیقی توش هستند رو لحاظ می‌کنه یا همینجوری برای اینکه بگه قرعه‌کشی کرده یک اسم الکی با یک شماره‌ی الکی مثلا اصغر اصغری با ردیف شانس ۲۰۳۴۲ تا ۳۲۴۳۱ بهم تحویل میده .
  • من نمی‌تونم مطمئن باشم کسی که داره قرعه کشی انجام میده هیچ پارتی بازی‌ای نکرده و وزن قرعه‌ی خودش یا هر کسی که دوست داره رو تغییر نداده.

حالا راهکار چیه؟ نمی‌دونم این چیزی که پیشنهاد می‌کنم چقدر ممکنه باگ داشته باشه و سوراخ‌های این راهکار کجاست ولی از وضعیت فعلی بهتره.هر چند که هیچ شرکت و اپلیکیشنی برای اثبات سالم بودن خودش این کار رو با هزینه‌هاش نخواهد کرد و این چیزی که من می‌گم به صورت تئوریه :D

ببینید فرضا ما بخوایم برای سایت آمازون یه قرعه‌کشی رو هندل کنیم. اولین کار اینه که یک شبکه‌ی یکپارچه باشه که شرکت‌کنندگان بتونن توش ثبت‌نام بکنن تا هویتشون بعنوان یک شخص در قرعه کشی ثبت بشه . این شبکه باید بی‌طرف باشه و کدی که شبکه داره روش اجرا میشه هم یه جای عمومی در دسترس باشه تا ببینیم که یه موقع فردی الکی اضافه نشه حالا این شبکه برای اینکه بتونه صحت افراد رو بسنجه می‌تونه چیکار کنه؟ از شبکه‌ای که در پاراگراف بعد آوردم استفاده کنه(کسی که تراکنش انجام میده بنا به اطلاعاتی که قبلا وارد کرده مجبوره حقیقی باشه)

حالا سایت آمازون می‌بایست برای اینکه ثابت کنه که ده امتیازی رو که بخاطر ۱۰۰ دلار خریدِ من بهم داده حقیقیه (یعنی وزن قرعه‌ی من واقعیه) باید کاری انجام بده و این چطور ممکنه؟ اینطور که شبکه‌ای که قراره روش قرعه‌کشی انجام بشه از طریق آمازون به ترکنش‌هایی که مربوط به آمازونه روی شبکه‌ی انتقال پولی دسترسی داشته باشه (این موضوع که تراکنشی با انصراف و بازگشت پول کنسل شده هم باید به شبکه‌ی قرعه‌کشی اطلاع داده بشه).

حالا با وجود این دو شبکه که می‌تونه مثل یک کتابخونه‌ی سراسری به هر سایت و اپلیکیشنی وصل بشه هم قرعه‌کشی تنها بین کسانی که تراکنش دارن اتفاق می‌افته هم می‌دونیم که هیچ کلکی توش نیست. چون شبکه‌ای که قرعه‌کشی رو انجام میده با حفظ حریم خصوصی آدم‌ها در انتهای تایم قرعه‌کشی شماره‌ی برنده رو با اسمش نشون میده و همه می‌دونیم که اون کیه.

 

البته هنوز برای چیزهایی که باعث افزایش امتیاز میشه مثلِ دعوت از دیگران و … چیزی به ذهنم نرسیده

  • محمد یاری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی